Шустка Яна
ПОВЕРНЕННЯ ВИКОНАВЧОГО ДОКУМЕНТА ТА ВІДМОВА У ВІДКРИТТІ ПРОВАДЖЕННЯ: КОЛИ ЦЕ МОЖЛИВО?
Виконавчий документ повертають стягувачу з підстав, передбачених ст. 47 Закону України «Про виконавче провадження», зокрема коли:
- у боржника відсутнє майно, на яке можна звернути стягнення або яке він повинен передати стягувачу за виконавчим документом, а інше державному виконавцеві відшукати не вдалося;
- коштів, що надійшли від реалізації заставленого майна, недостатньо для задоволення вимог стягувача - заставодержателя за виконавчим документом, на підставі якого звернено стягнення на заставлене майно;
- неможливо встановити особу боржника чи його місцезнаходження (місце проживання);
- діє заборона (мораторій) щодо звернення стягнення на майно чи кошти боржника, якщо він не має іншого майна чи коштів, на які можливо звернути стягнення;
- стягувач відмовився залишити за собою майно боржника, не реалізоване під час виконання рішення, або якщо стягувач перешкоджає провадженню виконавчих дій чи не здійснив авансування витрат на організацію та проведення виконавчих дій, авансування яких передбачено вже згаданим Законом, незважаючи на попередження державного виконавця про повернення йому виконавчого документа.
Наявність перелічених обставин державний виконавець фіксує в акті. А його має перевірити начальник відповідного відділу ДВС на предмет правильності зазначених у ньому відомостей.
Про повернення виконавчого документа державний виконавець складає постанову, яку затверджує начальник відділу ДВС. Копії цієї постанови в триденний строк надсилають листом із повідомленням про вручення стягувачеві та боржнику. Її можна оскаржити протягом десяти днів. Стягувачу також повертають невикористані суми внесеного ним авансового внеску зі звітом державного виконавця про його використання.
Однак якщо вам як стягувачу повернено виконавчий документ, то це не завжди означає, що на цьому все й стягнути борг уже не вдасться. Адже в разі пред'явлення виконавчого документа до виконання відбувається переривання відведеного для цього строку. Тому виконавчий документ можна пред'явити до виконання повторно.
Також державний виконавець повинен повернути виконавчий документ до суду чи органу, який його видав, якщо суд відновив строк для подання апеляційної скарги на рішення, за яким видано виконавчий документ, та прийняв таку скаргу до розгляду (окрім виконавчих документів, що підлягають негайному виконанню).
Проте існують випадки, коли виконавчий документ може бути повернено стягувачеві через відмову державного виконавця відкрити виконавче провадження. Здебільшого така відмова пов'язана з недоліками виконавчого документа або порушеннями, допущеними стягувачем, зокрема:
- пропущено строк пред'явлення документів до виконання;
- неподання виконавчого документа, заяви про відкриття виконавчого провадження;
- подання виконавчого документа до відділу ДВС не за місцем чи не за підвідомчістю виконання рішення;
- рішення, на підставі якого видано виконавчий документ, не набрало чинності;
- не закінчилася відстрочка виконання рішення, надана судом;
- виконавчий документ не відповідає вимогам, передбаченим ст. 18 Закону України «Про виконавче провадження»;
- офіційно оприлюднено повідомлення про визнання боржника банкрутом і відкрито ліквідаційну процедуру;
- якщо виконавчий документ повернено стягувачу за його заявою (окрім виконавчих документів про стягнення аліментів та інших періодичних платежів);
- існують інші, передбачені законом обставини, що виключають здійснення виконавчого провадження.
Така відмова також оформлюється відповідною постановою. Її складають протягом трьох днів, а якщо рішення підлягає негайному виконанню — не пізніше наступного робочого дня з дня надходження виконавчого документа. Не пізніше наступного дня після цього постанову разом із виконавчим документом надсилають заявникові листом із повідомленням про вручення. Цю постанову можна оскаржити в десятиденний строк.
Тож якщо вам відмовлено через недоліки у виконавчому документі, то потрібно буде звернутися до суду (чи іншого органу), який його видав, для їхнього усунення. Якщо ж причина — банкрутство боржника, то державний виконавець повинен надати заявнику інформацію про справу та господарський суд, до якого слід звернутися із заявою про задоволення своїх вимог.
Зазначу: відмова у відкритті виконавчого провадження не призводить до переривання строку пред'явлення виконавчого документа до виконання.
Тому якщо можна виправити недоліки, які стали причиною для відмови, то варто якомога швидше це зробити та звернутися до відділу ДВС повторно або просити суд поновити строк для пред'явлення виконавчого документа.
ЮРИДИЧНА КОМПАНІЯ «АЛЬФА ЛЕКС КОНСАЛТИНГ» - всі види послуг у сфері виконавчого провадження, захисту від стягнення, стягнення заборгованості.
Детальніше за телефонами: (095) 041-41-13; (093) 488-88-22
ПРЕД'ЯВЛЕННЯ ВИКОНАВЧОГО ДОКУМЕНТА ДО ВИКОНАННЯ: ЯКИЙ ПАКЕТ ДОКУМЕНТІВ ТА ВИМОГИ ДО ЇХНЬОГО ОФОРМЛЕННЯ?
Для відкриття виконавчого провадження стягувач повинен подати відділу ДВС заяву та виконавчий документ. Останній повинен відповідати вимогам ст. 18 Закону України «Про виконавче провадження». Тобто в ньому має бути зазначено: назву й дату видачі, найменування органу, ПІБ посадової особи, що його видала; дату прийняття й номер рішення, згідно з яким видано документ; повне найменування юридичної особи або ПІБ фізичної особи стягувача й боржника, їхнє місцезнаходження або місце проживання чи перебування відповідно; код ЄДРПОУ (для юридичних осіб), індивідуальний ідентифікаційний номер (для фізичних осіб) стягувача та боржника; резолютивну частину рішення; дату набрання законної (юридичної) сили рішенням; строк пред'явлення виконавчого документа до виконання.
Окрім того, зазначають інші дані, якщо вони відомі суду чи іншому органу, що видав виконавчий документ, які ідентифікують стягувача та боржника чи можуть сприяти примусовому виконанню, зокрема: дату народження боржника та його місце роботи, місцезнаходження майна боржника, рахунки стягувача та боржника тощо.
Виконавчий документ повинен бути підписаний уповноваженою посадовою особою із зазначенням її прізвища та ініціалів і скріплений печаткою (якщо за законом такий орган повинен мати гербову печатку, то виконавчий документ обов'язково скріплюється гербовою печаткою).
Невідповідність цим вимогам означатиме, що документ не вважатимуть виконавчим і він не підлягатиме виконанню.
Особливо на зазначені вимоги слід звертати увагу в тих випадках, коли виконавчого листа чи наказу не видають, а як виконавчий документ виступає безпосередньо ухвала чи інше судове рішення, наприклад, ухвала про накладення арешту на майно або кошти. На цьому аспекті окремо зупинявся Пленум Вищого господарського суду України.
Щодо заяви, то в ній указують відомості, які ідентифікують боржника чи сприяють примусовому виконанню рішення: місце роботи чи інше місце отримання доходів боржника, його рахунок, місцезнаходження майна тощо. Якщо стягуються кошти, то в заяві зазначають способи їхнього отримання, а також звернення до державного виконавця накласти арешт на майно та кошти боржника й оголосити заборону на його відчуження. Важливо, щоб стягувач або його представник власноручно підписали заяву.
Залежно від присуджених вимог разом із заявою та виконавчим документом подають (ч. 4 ст. 19 Закону України «Про виконавче провадження») копію (копії):
- опису майна й вироку (у разі виконання рішення про конфіскацію майна засудженого за вироком суду). Якщо немає у справі опису майна засудженого, то надсилається довідка про те, що такий опис не проводився;
- протоколу вилучення майна, що підлягає конфіскації, або довідки про відсутність цього майна (у разі виконання рішення про конфіскацію майна за постановою суду);
- документів, що підтверджують виконання ухвали суду про забезпечення позову, якщо такі заходи застосовувалися судом (у судових справах, за якими застосовано заходи забезпечення позовних вимог).
ЮРИДИЧНА КОМПАНІЯ «АЛЬФА ЛЕКС КОНСАЛТИНГ» - всі види послуг у сфері виконавчого провадження, захисту від стягнення, стягнення заборгованості.
Детальніше за телефонами: (095) 041-41-13; (093) 488-88-22
ПРЕД'ЯВЛЕННЯ ВИКОНАВЧОГО ДОКУМЕНТА ДО ВИКОНАННЯ: ЯКИЙ СТРОК ТА КУДИ ЗВЕРТАТИСЯ З ВИКОНАВЧИМ ДОКУМЕНТОМ?
Місце виконання. Якщо боржник — фізична особа, то звертатися з виконавчим документом слід до відділу державної виконавчої служби (далі — відділ ДВС) за місцем проживання, перебування, роботи боржника або місцезнаходженням його майна. Якщо ж боржник — юридична особа, то за місцезнаходженням його постійно діючого органу або майна (ч. 1 ст. 20 Закону України «Про виконавче провадження»). Право вибору між відділами ДВС належить стягувачеві. Це загальне правило, яке має низку уточнень та винятків, передбачених ст. 21 цього Закону України «Про виконавче провадження»:
- Департамент державної виконавчої служби Мін'юсту виконує судові рішення, за якими:
- сума зобов'язання, що підлягає виконанню, становить 10 млн. грн.. або більше чи еквівалент цієї суми в інвалюті;
- боржниками є Апарат ВР України, Адміністрація Президента України, вищі або центральні органи виконавчої влади, Конституційний Суд України, Верховний Суд України, вищі спеціалізовані суди, апеляційні суди, Генпрокуратура, регіональні прокуратури, Вища рада юстиції, НБУ Рахункова палата, Управління справами ВР АР Крим, Рада міністрів АР Крим, обласні, Київська й Севастопольська міські ради або обласні, Київська й Севастопольська міські держадміністрації та їхні структурні підрозділи, інші органи державної влади та їхні посадові особи.
- Управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції Мін'юсту в АР Крим, головного управління юстиції в області.
ті, містах Києві та Севастополі виконують рішення, якщо:
- сума зобов'язання, що підлягає виконанню, — від 3 до 10 млн. грн.. або еквівалент цієї суми в інвалюті;
- боржниками виступають територіальні підрозділи центральних органів виконавчої влади, місцеві суди, міські, районні або селищні ради чи районні держадміністрації та їхні структурні підрозділи, місцеві прокуратури, інші територіальні підрозділи органів державної влади та їхні посадові особи.
- Коли судове рішення зобов'язує боржника вчинити певні дії, то за його виконанням звертаються до відділу ДВС за місцем проведення таких дій. Звісно, за винятком перших двох випадків.
Варто зазначити: якщо йдеться про виявлення та стягнення коштів боржника на рахунках та вкладах у банках (інших фінустановах), на рахунках у цінних паперах у депозитарних установах, державний виконавець управі провадити виконавчі дії по всій території України (ч. З ст. 20 Закону України «Про виконавче провадження»).
Коли державному виконавцеві, який провадить виконавче провадження, стане відомо про нове місце проживання, роботи чи місцезнаходження боржника (його майна), він повинен надіслати виконавчий документ за відповідною юрисдикцією не пізніше наступного дня з моменту, як дізнається про такі обставини.
Також державний виконавець може здійснювати виконавчі дії на території іншого відділу ДВС, якщо там виявлено майно боржника й водночас наявного майна недостатньо для задоволення вимог стягувана в повному обсязі, але за умови, що стягувач авансує витрати на організацію та проведення виконавчих дій. Інакше він зверне стягнення на майно, наявне на "його території", а потім надішле виконавчий документ відділу ДВС за місцезнаходженням іншого майна.
Окрім того, державний виконавець має право доручити іншому відділу ДВС проведення перевірки інформації щодо наявності боржника чи його майна або місця роботи на території, що знаходиться під юрисдикцією такого відділу.
Строк пред1явлення виконавчого документа. З 09.03.11р., коли набрав чинності Закон № 2677, який вніс суттєві зміни до Закону України «Про виконавче провадження», строк пред'явлення виконавчого документа до виконання значно скоротився. Тому звернутися до відповідного відділу ДВС слід протягом:
- року — якщо йдеться про пред'явлення виконавчого листа, наказу господарського суду, судового наказу, виконавчого напису нотаріуса, ухвали господарського суду про вжиття заходу забезпечення позову, про зміну способу та порядку виконання рішення, про затвердження мирової угоди, вимогу про стягнення недоїмки, іншого виконавчого документа;
- трьох місяців — якщо це посвідчення комісій із трудових спорів, постанова суду у справах про адміністративні правопорушення або постанова органу (посадової особи), уповноваженого розглядати справи про адміністративні правопорушення.
Але рішення про стягнення періодичних платежів (наприклад, аліментів) можуть бути пред'явлені до виконання протягом усього періоду, за який їх присуджено. До того ж перебіг зазначених строків має свої особливості. Для виконання судових рішень відлік починається з наступного дня після набрання рішенням законної сили чи закінчення строку, установленого в разі відстрочки чи розстрочки виконання рішення. Якщо судове рішення підлягає негайному виконанню — із наступного дня після його постановлення. Для виконання рішень комісій із трудових спорів — із дня видачі посвідчення на примусове виконання рішення, інших виконавчих документів — із наступного дня після набрання ними юридичної сили, якщо іншого не передбачено законом.
Тут доцільно згадати, що виконавчі документи, видані до 09.03.11 р., пред'являють до виконання у строки, установлені на момент їхньої видачі. Зокрема, для виконавчих листів та інших судових документів діяв трирічний строк пред'явлення до виконання. Однак з огляду на можливість його переривання застосування цього строку може бути актуальним і нині для стягувачів, які отримали документи до вказаної дати.
До речі, Вищий адміністративний суд України (далі — ВАСУ) звернув увагу на те, що строк пред'явлення виконавчого документа до виконання, перебіг якого розпочався до 09.03.11 р., виданого після цієї дати, також становить три роки.
ЮРИДИЧНА КОМПАНІЯ «АЛЬФА ЛЕКС КОНСАЛТИНГ» - всі види послуг у сфері виконавчого провадження, захисту від стягнення, стягнення заборгованості.
Детальніше за телефонами: (095) 041-41-13; (093) 488-88-22
ДУБЛІКАТ ВИКОНАВЧОГО ДОКУМЕНТА: ЯК ВИЗНАЧИТИ МІСЦЕ ПОДАННЯ ЗАЯВИ ПРО ВИДАЧУ ДУБЛІКАТИ ВИКОНАВЧОГО ЛИСТА (НАКАЗУ)?
Чинне процесуальне законодавство чітко встановлює, що заяву про видачу виконавчого документа стягувач (державний виконавець) подає до суду, який видав виконавчий лист (наказ).
Суд розглядає заяву (подання) в судовому засіданні з повідомленням ініціатора звернення та осіб, які беруть участь у справі (заінтересованих осіб) (ч. 2 ст. 370 ЦПК, ч. 2 ст. 260 КАС). Водночас варто пам'ятати, що неприбуття в судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Про видачу дубліката виконавчого документа суд постановляє (виносить) ухвалу (ч. 2 ст. 120 ГПК, ч. 2 ст. 208 ЦПК, ч. З ст. 260 КАС).
Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» за видачу дубліката судового наказу або виконавчого листа справляється судовий збір у розмірі 3 (трьох) гривень. Квитанція про сплату судового збору повинна бути долучена до заяви про видачу дубліката виконавчого документа.
Таким чином можна зробити висновки про те, що право звернутися до суду із заявою про видачу дубліката виконавчого документа (виконавчого листа, судового наказу) має стягувач і державний виконавець. Таке право виникає в разі втрати оригіналу виконавчого документа. Заява про видачу дубліката виконавчого документа подається до суду, який видав виконавчий документ, протягом строку, установленого для пред'явлення такого виконавчого листа (наказу) до виконання. До цієї заяви необхідно долучити докази втрати оригіналу виконавчого листа (наказу), докази сплати судового збору, а також копію виконавчого документа (за наявності).
ЮРИДИЧНА КОМПАНІЯ «АЛЬФА ЛЕКС КОНСАЛТИНГ» - всі види послуг у сфері виконавчого провадження, захисту від стягнення, стягнення заборгованості.
Детальніше за телефонами: (095) 041-41-13; (093) 488-88-22
ДУБЛІКАТ ВИКОНАВЧОГО ДОКУМЕНТА: ЯКИЙ СТРОК ПОДАННЯ ЗАЯВИ ПРО ВИДАЧУ ДУБЛІКАТА ВИКОНАВЧОГО ЛИСТА (НАКАЗУ)?
Лише ГПК України дає відповідь на питання, протягом якого строку можна звернутися за дублікатом виконавчого документа. У ч. 1 ст. 120 вказаного Кодексу чітко визначено: протягом строку, установленого для пред'явлення наказу до виконання. Так само впродовж цього строку необхідно звернутися до адміністративного чи загального суду із заявою про видачу дубліката виконавчого листа (наказу), адже після закінчення строку для його пред'явлення до виконання подання такої заяви втрачає сенс.
Нагадаю: за загальним правилом виконавчий документ може бути пред'явлений до виконання протягом одного року (ч. ст. 22 Закону України «Про виконавче провадження»). Виняток становлять посвідчення комісій із трудових спорів, постанови судів у справах про адміністративні правопорушення та постанови органів (посадових осіб), уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення. Строк їх пред'явлення до виконання — протягом трьох місяців.
ЮРИДИЧНА КОМПАНІЯ «АЛЬФА ЛЕКС КОНСАЛТИНГ» - всі види послуг у сфері виконавчого провадження, захисту від стягнення, стягнення заборгованості.
Детальніше за телефонами: (095) 041-41-13; (093) 488-88-22
ДУБЛІКАТ ВИКОНАВЧОГО ДОКУМЕНТА: ЯКІ ПІДСТАВИ ПОДАННЯ ЗАЯВИ ПРО ВИДАЧУ ВИКОНАВЧОГО ЛИСТА (НАКАЗУ)?
Не менш важливий момент — з'ясувати випадки, у разі настання яких у стягувача та державного виконавця виникає право подавати заяву про видачу дубліката виконавчого листа (наказу).
Процесуальне законодавство називає таким лише один — втрата оригіналу виконавчого документа (ч. 1 ст. 370 ЦПК, ч. 1 ст. 260 КАС, ч. 1 ст. 120 ГПК). Однак і в цьому випадку стягувач, а також державний виконавець повинні підтвердити перед судом факт втрати оригіналу виконавчого листа (наказу). Адже в протилежному випадку стягувач може зловживати своїм правом на отримання виконавчого документа.
Зауважимо: лише ГПК містить вимогу про необхідність подання документів, що засвідчують факт втрати оригіналу виконавчого листа (наказу), під час звернення із заявою про видачу його дубліката. У ч. 3 ст. 120 вказаного Кодексу зазначено, що до заяви про видачу дубліката наказу потрібно додати:
- довідку установи банку, державного виконавця чи органу зв'язку про втрату наказу;
- довідку стягувача, підписану керівником чи заступником керівника та головним (старшим) бухгалтером підприємства, організації, що наказ утрачено й до виконання не пред'явлено (при втраті наказу стягувачем).
Вважаємо, вказані документи доцільно також подавати й у випадку втрати оригіналу виконавчого документа, отриманого в результаті розгляду справи в порядку цивільного та адміністративного судочинства.
ЮРИДИЧНА КОМПАНІЯ «АЛЬФА ЛЕКС КОНСАЛТИНГ» - всі види послуг у сфері виконавчого провадження, захисту від стягнення, стягнення заборгованості.
Детальніше за телефонами: (095) 041-41-13; (093) 488-88-22
ДУБЛІКАТ ВИКОНАВЧОГО ДОКУМЕНТА: ХТО Є СУБЄКТОМ ЗВЕРНЕННЯ ЗА ВИДАЧЕЮ ДУБЛІКАТА ВИКОНАВЧОГО ЛИСТА (НАКАЗУ)?
Перш за все право подати заяву про видачу виконавчого листа (наказу) має стягувач. Чинне законодавство містить визначення поняття "стягувач". Відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону України «Про виконавче провадження» ним вважають фізичну або юридичну особу, на користь чи в інтересах якої видано виконавчий документ. Для прикладу, якщо судом прийнято рішення про стягнення з підприємства "А" на користь підприємства "Б" заборгованості в сумі 1000 (однієї тисячі) грн., то стягувачем у такій справі виступатиме підприємство "А".
Доречно зауважити, що право стягувача подавати заяву про видачу дубліката виконавчого документа також передбачено ч. 2 ст. 12 Закону України «Про виконавче провадження».
Інший суб'єкт звернення за видачею дубліката виконавчого листа (наказу) — державний виконавець (ч. 1 ст. 370 ЦПК, ч. 1 ст. 260 КАС, ч. 1 ст. 120 ГПК). Відповідно до п. 8 ч. З ст. 11 Закону про виконавче провадження держвиконавець у процесі здійснення виконавчого провадження вправі звертатися до суду, зокрема про видачу дубліката виконавчого документа.
До того ж аналіз процесуального законодавства дозволяє визначити, коли право звернутися із заявою про видачу дублікату виконавчого документа (наказу) належить стягувачеві, а коли його має державний виконавець. Зазвичай стягувач вправі подати заяву про видачу дубліката виконавчого документа (наказу) до моменту його пред'явлення до виконання. Адже саме до вказаного моменту виконавчий документ може фізично знаходитися в стягувача. У разі пред'явлення до виконання виконавчого документа стягувач подає до виконавчої служби його оригінал (ч. 4 ст. 19 Закону України «Про виконавче провадження»). Водночас таке право він має і при втраті виконавчого документа державним виконавцем.
Натомість останній уповноважений звернутися з поданням про видачу дубліката виконавчого документа винятково після відкриття виконавчого провадження. Окрім того, ч. 1 ст. 370 ЦПК передбачено право державного виконавця звертатися до суду за видачею дублікатів виконавчого листа в разі встановлення кількох місць роботи чи отримання доходів боржника.
ЮРИДИЧНА КОМПАНІЯ «АЛЬФА ЛЕКС КОНСАЛТИНГ» - всі види послуг у сфері виконавчого провадження, захисту від стягнення, стягнення заборгованості.
Детальніше за телефонами: (095) 041-41-13; (093) 488-88-22
ЯК ПРОКОНТРОЛЮВАТИ ДІЇ ДЕРЖВИКОНАВЦЯ НА СТАДІЇ ВІДКРИТТЯ ВИКОНАВЧОГО ПРОВАДЖЕННЯ?
Закон України «Про виконавче провадження» передбачає, що державний виконавець зобов'язаний прийняти до виконання виконавчий документ і відкрити виконавче провадження. Але за умови, що не закінчився строк пред'явлення такого документа до виконання та він містить усі необхідні реквізити й пред'явлений до виконання до відповідного органу державної виконавчої служби.
Державний виконавець зобов'язаний протягом трьох робочих днів із дня надходження до нього виконавчого документа винести постанову про відкриття виконавчого провадження і в ній вказати на необхідність боржнику самостійно виконати рішення у строк до семи днів із моменту винесення постанови. Копії постанови про відкриття виконавчого провадження надсилаються не пізніше наступного робочого дня стягувану та боржникові (ч.5 ст.25 Закону України «Про виконавче провадження»).
Декілька слів, якщо стягувач у своїй заяві про відкриття виконавчого провадження просив державного виконавця накласти арешт на майно та/або кошти боржника. Державний виконавець або одночасно з постановою про відкриття виконавчого провадження виносить окрему постанову про накладання відповідного арешту, або відмовляє стягувачу в здійсненні такого заходу, указуючи причини відмови. Відмову державного виконавця можна оскаржити.
Аналогічний триденний строк установлено і для тих випадків, коли державний виконавець відмовляє у відкритті виконавчого провадження. Не пізніше наступного дня від дня винесення постанови про відмову у відкритті виконавчого провадження державний виконавець має надіслати її заявникові разом із виконавчим документом. Постанови як про відкриття, так і про відмову у відкритті виконавчого провадження можуть бути оскаржені в десятиденний строк у господарському суді.
Детальніше за телефонами:
(095) 041-41-13; (093) 488-88-22
ЯК ПРЕД'ЯВИТИ ВИКОНАВЧИЙ ДОКУМЕНТ ДО ВИКОНАННЯ?
Уявімо, що у вас на руках повністю правильно оформлений судовий наказ. Які подальші дії? Потрібно звернутися до державного виконавця із заявою про відкриття виконавчого провадження та долучити до неї судовий наказ (ч.1 ст.19 Закону України «Про виконавче провадження»). Але для цього насамперед необхідно з'ясувати, до якої саме виконавчої служби звертатися.
За загальним правилом, виконавчі дії провадяться державним виконавцем за місцем проживання, перебування, роботи боржника або за місцем розташування його майна.
Якщо боржник — юридична особа, то виконання провадиться за місцезнаходженням його постійно діючого органу або майна. Право вибору місця виконання між кількома органами державної виконавчої служби, що можуть учиняти виконавчі дії з виконання рішення на території, на яку поширюються їхні функції, належить стягувану (ст. 20 Закону України «Про виконавче провадження»). Щоправда, із цього загального правила є певні винятки, обумовлені ст. 21 Закону України «Про виконавче провадження». Зокрема, якщо сума зобов'язання становить десять і більше мільйонів гривень або еквівалентну суму в іноземній валюті, то звертатися слід до відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України (п.2 ч.1 ст.21). А якщо сума зобов'язання від трьох до десяти мільйонів гривень або еквівалентна цій сумі в іноземній валюті — до відділу примусового виконання рішень управлінь державної виконавчої служби головного управління юстиції в області або місті Києві (п.2 ч.2 ст.21 цього Закону).
У заяві про відкриття виконавчого провадження стягувач має право додатково зазначити відомості, що ідентифікують боржника чи можуть сприяти примусовому виконанню рішення (рахунок боржника, місце роботи чи отримання ним інших доходів, місцезнаходження його майна тощо), а також шляхи отримання ним коштів, стягнутих із боржника. Також у цій заяві стягувач має право попросити держвиконавця накласти арешт на майно та кошти боржника й оголосити заборону на його відчуження.
Детальніше за телефонами:
(095) 041-41-13; (093) 488-88-22
ЯК ПРОКОНТРОЛЮВАТИ СТРОКИ ЗВЕРНЕННЯ ДО ВИКОНАВЧОЇ СЛУЖБИ?
Стаття 22 Закону України «Про виконавче провадження» встановлює строки пред'явлення виконавчих документів до виконання. Наказ господарського суду як виконавчий документ може бути пред'явлений до виконання протягом року. Зазначений строк обчислюють із наступного дня після набрання рішенням законної сили. Тобто попри те, коли позивач звернувся до господарського суду за отриманням судового наказу, строк для його пред'явлення до виконавчої служби починає спливати з наступного дня після дня набрання законної сили рішенням суду.
Якщо боржник частково виконує судове рішення (наприклад, перераховує частину свого боргу позивачеві), то строк звернення до виконавчої служби із цього моменту переривається й обчислюється заново (п. 2 ч. 1 ст. 23 Закону України «Про виконавче провадження»).
У разі повернення виконавчого документа стягувану у зв'язку з неможливістю в повному обсязі або частково виконати рішення строк пред'явлення виконавчого документа до виконання після переривання встановлюється з дня його повернення.
Крім того, стягувач має пам'ятати про можливість поновити строк пред'явлення документа до виконання, якщо такий строк уже пропущено. Так, згідно із ч. 2 ст. 24 Закону України «Про виконавче провадження» стягувач має право звернутися із заявою про поновлення строку пред'явлення до суду, що видав виконавчий документ, або до суду за місцем виконання. Суд розглядає таку заяву в десятиденний строк. Заяву розглядають у засіданні господарського суду, про час і місце якого повідомляють стягувача й боржника ухвалою. Неявка боржника й стягувача в судове засідання не є перешкодою для розгляду заяви. За результатами розгляду заяви виносять ухвалу, яку надсилають стягувачеві й боржнику. Аналогічну можливість передбачено також ст. 119 ГПК.
Детальніше за телефонами:
(095) 041-41-13; (093) 488-88-22